fbpx

Insight

Obchodní vzdělání

Obchodní akademie VIII: Pár otázek na závěr

minulých dílech Obchodní akademie zaznělo, že svět obchodu je opředen mnoha mýty a představami. Některé jsem se pokusil vyvrátit a případně nahradit konkrétními doporučeními, která by vám měla pomoci k rychlejšímu uzavírání profitabilnějších obchodů.

Pokud jste četli pozorně, již víte, že obchod je multidisciplinární záležitost a jako profesionál se musíte vzdělávat. Neustále. A to v mnoha souvisejících oborech. Zkuste si udělat chvilku a zamyslet se nad tím, jak na tom jste a co byste měli dělat dál.

Položte si v klidu následující otázky:

Když jste naposledy uzavřeli úspěšný obchod? Nakolik to bylo dílem náhody a jakou měrou jste k tomu přispěli vy sami?

Obchod je řemeslo, které má svá jasná pravidla. Ano, pravidla můžeme občas porušit – ale pouze v případě, že je známe a dokážeme dohlédnout důsledky tohoto kroku. Zkuste se zamyslet nad vaším posledním úspěšným obchodem: Co konkrétně jste udělali pro to, aby se vše povedlo? Jaké konkrétní kroky z Obchodní akademie i vaše vlastní know-how jste případně využili? Dal by se tento postup využít i u dalších obchodních příležitostí? Jak vypadala vaše příprava a jakou strategie jste zvolili?

Jinými slovy, byl úspěch dílem náhody, nebo jste skutečně obchod řídili jako profesionál? Pokud jste měli po celou dobu „kormidlo v ruce“ a vše klaplo, nezapomeňte úspěch oslavit.

Přijde vám oslava zvláštní? Vzpomeňte si však na to, kolik úsilí a času – často i několik měsíců – jste museli investovat, aby se vše povedlo. Naučte se skutečně radovat a oslavovat úspěch. Dodá vám to energii do další práce a dalšího seberozvoje.

 

A naopak – pokud to nevyšlo, co bylo objektivní příčinou? Nakolik jste pod neúspěchem podepsáni vy sami?

Jistě, do obchodu někdy patří beze sporu i notná dávka štěstí a bohužel někdy i smůla. Možná jste udělali vše správně – a přesto zvítězila konkurence. To se stává. Pokud máte čisté svědomí, že jste postupovali systematicky, uvážlivě a nic jste neopomněli, neztrácejte mnoho času tím, že se budete trápit.

Nijak vám to nepomůže. Pozitivní na celé věci může být to, že jste se dozvěděli spoustu informací o tom, jak pracuje konkurence a budete příště lépe připraveni. Pokud však cítíte, že jste mohli udělat více, bylo by užitečné popřemýšlet o tom, co konkrétně jste podcenili, nedohlédli, pokazili – abyste se mohli poučit a příště si na to dát pozor.

Nejúspěšnější obchodníci na světě vždy věnují dostatek času sebereflexi a alespoň krátce analyzují jak úspěšný, tak i neúspěšný obchod. To jim pomáhá ladit jejich obchodní styl. Děláte to také?

 

Baví vás vůbec obchodování? Naplňuje vás to?

V prvním díle Obchodní akademie jsme mluvili o tom, že obchod je řemeslo, které není pro každého – a to navzdory přesvědčování mnoha školících agentur a zaměstnavatelů bojujících s nedostatkem zájemců o tuto práci.

Aniž bych se chtěl vracet k příčinám a důsledkům, je dobré se na chvilku (nejlépe pravidelně) zastavit a zeptat se sám sebe: „Co mě na mé práci stále přitahuje? Dělám jí skutečně rád? Vnímám smysl své práce?“

Pokud umíte pojmenovat pozitivní věci (nikoliv pouze peníze), které vám práce obchodníka přináší, pak jste na správném místě. Pokud je pro vás práce obchodníka pouze nutným zlem – a věřte, že se s obchodníky v podobné situaci setkávám mnohem častěji, než by se zdálo – je správný čas zamyslet se nad tím, kde je váš skutečný potenciál a co jiného byste měli dělat.

Zákazník totiž vždy ucítí vaši nechuť, škrobenost a potřebu dosáhnout na obchod za každou cenu. Stejně tak jako vy případně nesnášíte svoji práci, bude i jemu nepříjemné s vámi obchodovat. Zde skutečně funguje přímá úměra.

 

Pokud vás naplňuje, nesklouzáváte někdy k rutině?

První tři otázky jsou na soukromé zamyšlení pro vás, poslední dvě už jsou zásadní. Jak jste se dočetli, obchod je sice řemeslo, ale také velmi osobní záležitost. Vždy prodávají lidé lidem, nikoliv firmy firmám. Pokud na něj nemáte buňky, není ostudou dělat něco jiného… A pokud vás baví, naplňuje a jste v něm úspěšní, dejte pozor na rutinu – abyste nesklouzli k dobře známému a ve výsledku nezaspali se všemi ničivými důsledky.

Jak se tohoto stavu vyvarovat? Po každém úspěchu i neúspěchu analyzujte vaše kroky. Hledejte nové možnosti s takovou vášní, s jakou hledají vědci nové léky nebo polárníci hledající nové cesty. Prostě zkoušejte dělat rutinní věci jinak. Zní to příliš jednoduše?

Představte si následující situaci. Každý den jezdíte do práce stejnou trasou. Obvykle tou nejrychlejší. Ať už jezdíte autem či MHD, zkuste si vybrat jinou trasu, byť třeba o deset minut delší. Pozorujte a skutečně vnímejte vaše okolí. Budete překvapeni, kolika nových věcí si všimnete a možná se vám nová trasa i zalíbí. Třeba i proto, že na cestě objevíte skvělou kavárnu, kde si můžete dát ráno dobrou kávu. S obchodem je to stejné. Po zvládnutí základních pravidel se nebojte experimentovat a hledat nové cesty – ale až po zvládnutí základních pravidel řemesla.

 

Přečetli jste všechny články a cítíte, že máte rezervy?

Proč myslíte, že fotbalisté či jiní sportovci trénují každý den? Jistě ne proto, že by neuměli hrát fotbal, ale proto, že chtějí být lepší. Chtějí lépe rozumět svému stylu a ladit ho k pomyslné dokonalosti. I v obchodě je vždy dostatek prostoru pro ladění vlastního stylu – pokud to myslíte vážně a jste připraveni upřímně se nad sebou zamýšlet.

Pokud cítíte, že to v některých oblastech stále není ono a bylo by fajn s tím „něco“ udělat, jste na dobré cestě být skutečně skvělými obchodníky. Cest k zlepšování je obvykle několik a vy o nich s největší pravděpodobností víte. Proč jste doposud neudělali další krok? Proč jste případně neudělali změnu v obchodování či osobním životě, přestože víte, že by vám prospěla?

Nejspíše proto, že jakákoliv změna se nás velmi osobně týká a znamená nutnost vystoupit ze své komfortní zóny. Kde sebrat odvahu k uskutečnění zamýšlených změn a jak ke změnám přistupovat, abychom úspěšně dosáhli požadovaného cíle si popovídáme třeba zase příště.

Pokud vás láká možnost skutečně se posunout dál v oblasti obchodování, ale třeba i strategického vyjednávání či managementu, můžete mě kdykoliv kontaktovat na adrese pavel@spml.cz nebo navštívit stránky Společnosti pro management a leadership. Se svým týmem pro vás rád připravím rozvojový program na míru.

Sdílet:
PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK

Posted by -
DALŠÍ ČLÁNEK
Posted by -

Chcete dostávat měsíční přehled toho nejzajímavějšího z ICT Blogu?