fbpx

Insight

Kdo jiný než manažer?

Manažer jako průvodce

Jestliže je manažer citlivým a zkušeným průvodcem, vybere si správný tým lidí, jednoznačně jim vysvětlí svá očekávání, naučí je vše potřebné. Případně spojí síly s někým, kdo je schopen to tým naučit a ověří si, že mají dostatečné znalosti a dovednosti (nejlépe ještě před cestou).

Pochopitelně nemůže své lidi připravit na neočekávané situace, avšak základní znalosti a dovednosti, které jim předal, by měly být zárukou jejich úspěšného zvládnutí. Budou však předané znalosti a zkušenosti stačit na to, aby s ním vyrazili na nebezpečnou a neprobádanou cestu? Asi již tušíte, co je naprosto zásadní manažerskou kompetencí. Ano, je to schopnost budovat důvěru. Nejen uvnitř vlastního týmu, ale i napříč firmou. Bez této schopnosti jsou veškeré další manažerské dovednosti k ničemu.

Čtyři základní vlastnosti

O tom, jak budovat v roli manažera důvěru, se v poslední době vyrojila také spousta knih. Nejde však o nic nového, objevného, co by lidstvo neznalo. Platón toto umění shrnul do čtyř základních lidských vlastností: moudrost, statečnost, uměřenost (nalézání míry), spravedlnost. Tyto základní lidské vlastnosti byste možná mohli chtít ještě doplnit například odbornými dovednostmi.

Moudrost bychom mohli vnímat například jako nadání manažera pro praktické porozumění světu: Schopnost nepokládat veškeré „ověřené“ informace za nezpochybnitelná fakta. Jako schopnost a ochotu přemýšlet v abstraktním rámci. Pokoru a vědomí, že každý z nás je jiný, má jiné životní cíle, potřeby, názory a schopnosti, a tak je s ním třeba jednat atd. Jak by řekl klasik: „Moudrost je dar, kterého se nezmocníte učením, ale bez učení se nikdy nestanete moudrým.“

Statečnost pak jako odvahu a ochotu vidět a poznávat více, oddělit se od davu, přemýšlet jinak a toto poznání využívat pro dobro své i ostatních, vyvolávat žádoucí změny a podporovat diskusi, navzdory překážkám a možná i odporu některých kolegů atd.

Co to znamená pro vás?

Na to, co výše uvedené vlastnosti znamenají konkrétně pro vás a do jaké míry jimi oplýváte, si budete muset odpovědět sami na základě poctivé sebereflexe. A tato vaše odpověď (a co s ní dále uděláte) bude mít přímý dopad na kvalitu vaší manažerské praxe. Zkuste se dále zamyslet a odpovědět si: S kým byste se raději vydali na dobrodružnou cestu do neznáma (cesta za plněním firemních cílů, která je v dnešní dynamické době plná nečekaných situací a zvratů)?

S člověkem oplývajícím moudrostí, statečností, uměřeností a spravedlností? Nebo s moderním manažerem, který je dle inzerátů personálních agentur charakterizován zejména dynamickou osobností, analytickým přístupem, tahem na branku při plnění cílů? A koho byste raději jako majitelé firem zaměstnali?

Vaše odpověď na výše uvedenou otázku bude mít zásadní dopad na budoucnost vaší firmy.

Tématu managementu se budeme věnovat v seriálu Manažerská akademie – již brzy!

 

Sdílet:
PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK

Posted by -
DALŠÍ ČLÁNEK

Posted by -

Chcete dostávat měsíční přehled toho nejzajímavějšího z ICT Blogu?