fbpx

Business

Testování autonomních vozů

Jak se testují autonomní auta? V hlavní roli Red Hat!

Sen o autě, které se samo řídí a doveze vás kamkoliv nabývá na realitě. Možná ne tak rychle, jak nám různí futuristé slibovali, ale pokrok, který automobilky učinily je značný. Pojďme se podívat na to, jak vlastně probíhá testování takového autonomního vozidla. Možná vás to překvapí, co všechno je k tomu potřeba…

Začalo to před dvěma lety, kdy společnost Volkswagen hledala řešení, které by jim pomohlo postavit autonomní automobily s vlastním pohonem. Postavit auto přitom není pro Volkswagen žádný problém – automobilka měla všechny potřebné součástky připravené a k tomu si i napsala vlastní software. Problém ale nastal s posledním krokem, kterým musí projít veškerý software: S testováním.

Co obnáší testování

Testování je jedním z nejsložitějších úkolů v automobilovém průmyslu. Proč? Elektronické systémy ve vozidle se skládají hned z několika součástí: Senzory, aktivátory a řídící jednotky. Právě tyto  jednotky obsahují jednu nebo více softwarových komponent a tyto komponenty se musí navzájem integrovat. To znamená, že elektronické systémy v automobilu musí projít procesem testování integrace pro každou kombinaci komponent. Pro každý model, linii a každou verzi softwaru v autě… Čím více schopností tyto systémy získají, pokud jde o převzetí kontroly nad vozidlem, tím více testovacích případů je potřeba k prokázání toho, že mohou úspěšně projít testovacím procesem.

Pouhé nastavení takového scénáře přitom vyžaduje obrovskou hromadu “virtuality”, na které lze testovat a odvodit výsledky.

Virtuální prostředí

Vybudovat vhodné prostředí pro testování autonomních vozidel není jen tak. Představte si to asi takhle: Pro simulaci interakce zákazníků se systémem kontroly vozidla je do virtuálního automobilu vložen virtuální ovladač. Testovaný systém nebo testovací objekt je vlastně softwarová komponenta, samotná řídící jednotka nebo kompletní systém nebo několik systémů, které představují funkci.

Produktem simulace je pak výstup, který může člověk vizuálně posoudit: Video.

Tyto testy probíhají ve virtuálním 3D prostředí s virtuální fyzikou a běží ve velkém clusteru s výkonnými grafickými kartami. Výstupní videa pak ukážou, co se stalo, když test selhal: Sjelo auto z cesty? Zasáhlo to jiné auto? Pohnulo se vůbec?

Virtualizace by OpenShift by Red Hat!

Tím virtuálním prostředím není nic jiného než kontejnerové řešení OpenShift od společnosti Red Hat. Jak to vlastně funguje? Překvapivě jednoduše:

Testování se odehrává ve zkušebním prostředí, kde jsou všechny potřebné komponenty pouze software běžící na nějakém hardwaru. A komponenty jsou například virtuální prostředí, analytika dat, testovací případy, nebo simulace provozu a softwarové komponenty, které tvoří řídící jednotku.

Když jsou všechny komponenty nakonfigurovány, může být zkušební prostředí připraveno k simulaci během několika minut. Klasickou metodou by to mohlo trvat i několik týdnů.

Cílem techniků ve Volkswagenu a Red Hatu však byla masivní škálovatelnost a automatizace: Plně automatizované zkušební prostředí, provádějící stovky tisíc testovacích případů bez manuálního zásahu administrátora.

Podařilo se! Díky OpenShiftu vytvořili administrátoři za dva roky šablony, ze kterých lze díky inteligentnímu automatizačnímu systému snadno vytvořit stovky virtuálních testovacích prostředí.

Pozitivní přístup je klíč

Perlička na závěr: Michael Denecke, veterán v oboru IT a vedoucí testování Volkswagenu neukázal na Red Hat a OpenShift jen tak bez důvodu.

„Vedl jsem cloudový projekt VW Group, takže znám osobně spoustu IT dodavatelů. A abych byl upřímný, Red Hat byl jediný, kdo řekl: ‘Dobře, skvělý nápad, začněme!‘“ prohlásil Denecke na Red Hat Summitu 2019.

Také máte rádi pozitivní přístup?

Sdílet:
PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK

Posted by -
DALŠÍ ČLÁNEK

Posted by -

Chcete dostávat měsíční přehled toho nejzajímavějšího z ICT Blogu?