fbpx

Produktivita

Horká kamna a kyberbezpečnost

Horká kamna a kyberbezpečnost

Máte firewall a různé další technologie, školíte průběžně kybernetickou bezpečnost, informujete zaměstnance o úskalích a nástrahách virtuálních světů – ale stejně nikdy nevytvoříte zcela bezpečnou zónu. Důležité je si uvědomit, že to ani nejde. Ale to neznamená, že je vše zmíněné zbytečné! Naopak, jedině skrze budování povědomí o kybernetické bezpečnosti můžete předejít těm nejhorším scénářům.

Ono totiž platí, že někoho oklamat můžete, ale rozhodně ne všechny najednou.

Horká kamna

Právě skrze vzdělávání v oblasti kybernetické bezpečnosti můžete významně rozšířit okruh lidí, na které různé klamy nezaberou. Podvodné emaily nebo sociální inženýrství – nikdy se neubráníte na 100 %, ale když minimalizujete rizika, stanete se pro hackery nezajímavým cílem. A to už stojí za úvahu, že? Důležité však je, aby byla teorie vzdělávání provázána s praxí.

A se školením zaměstnanců v téhle oblasti je to tak trochu jako s horkými kamny: Všem nám v dětství říkali “Nesahej na horká kamna, pálí!” – a většina z nás to stejně zkusila. Sáhli jsme si a spálili se. A od té doby už si dáváme pozor.

Tento příklad dokonale ilustruje, proč je praktická zkušenost jedním z principů, na které bychom měli dbát (nejen) při bezpečnostním vzdělávání. Zažívat výsledky našeho rozhodování na vlastní kůži je velice silný zážitek, který zanechá stopy. Třeba právě proto propagujeme školící řešení, které přesně tohle poskytuje.

Ale pozor – jak jsme si řekli, vzdělání neznamená dokonalou ochranu. Je to totiž opět jako s kamny: Ačkoli víme, že se můžeme spálit, tak to neznamená, že se už nikdy nespálíme. Všichni to známe – jste-li ve stresu nebo nestíháte, může se klidně stát, že se spletete a omylem něco otevřete nebo potvrdíte… Vzdělání a úspěšným zkouškám navzdory.

Naučte zaměstnance správné akce a správné reakce

Znamená výše zmíněné, že bezpečnostní vzdělání je k ničemu? Rozhodně ne. Musíte však uživatele naučit, jak správně postupovat, když jsou konfrontováni s potenciálně rizikovou nebo nebezpečnou situací. A musíte je také naučit, jak správně reagovat v těch případech, kdy dojde k náhodnému spálení.

Především nechcete, aby se snažili skrýt, že se něco stalo. A to bývá často problém. Musí vědět, že skrývání způsobí jen to, že se problém rozpadne a skokově roste. Naučte své uživatele rozpoznat možné následky bezpečnostní chyby a vyzvěte je, aby v takových případech požádali o pomoc. Sdělte jim, že je důležité nahlásit podezřelé e-maily a také to, když budou mít pocit, že naletěli útočníkovi.

Komunikujte s vašimi zaměstnanci a uživateli – nabídněte jim pomocnou ruku. Ale udržujte vaše očekávání na realistické úrovni. Bezpečné chování uživatelů je určitě cílem, ale je důležité si uvědomit, že cesta k němu je dlouhá.

S jejím nalezením vám však s radostí pomohou odborníci z Veracompu, na které se můžete s důvěrou obrátit!

Sdílet:
PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK

Posted by -
DALŠÍ ČLÁNEK

Posted by -

Chcete dostávat měsíční přehled toho nejzajímavějšího z ICT Blogu?