fbpx

Insight

Dnes si můžete svůj prohlížeč osázet hned několika různými adblockery – univerzálními i specializovanými.

Důvod pro začátek nové éry internetové reklamy

Nedávno mi udělal radost jeden marketingový průzkum – více než polovina uživatelů internetu využívá tzv. adblockery. Slouží – jak název napovídá – k blokování nežádoucí on-line reklamy. A tuhle otravnou věc zná určitě každý.

 

Statické, jednoduché, barevné – takové byly první reklamní bannery. Později přidaly na rafinovanosti a některé byly obdařeny i drobnou animací. Prostor pro ně rostl. Pak se objevila videa… Reklama postupně infikovala celý internet – který jí v tom vyšel rád vstříc. Vzpomínáte někdy na dobu, kdy jste si mohli na Youtube přehrát video bez přerušení? A úvodní reklamní deseti vteřinovky?

 

Někdo řekl dost

Osobně neznám člověka, který by měl reklamu rád. Dokonce si troufám říci, že většině uživatelů na internetu je z duše protivná. A jsou tací, kteří se zeptali, jestli by se s tím nedalo něco udělat. A dalo – vznikly adblockery. Malý plugin do prohlížeče, který dokáže reklamu spolehlivě eliminovat a vrací uživatele zážitkem někam ke kořenům.

Dnes si můžete svůj prohlížeč osázet hned několika různými adblockery – univerzálními i specializovanými: Takové řeší specifickou oblast – jeden zakazuje reklamu celkově, jiný jen na Youtube, další povoluje reklamu, ale brání sledování uživatele. Populární je i adblocker chránící před weby, které těží kryptoměny. Našel jsem i takový, který nahrazuje reklamy fotkami koček…

 

Nedáme si to líbit

Provozovatelům webů se to nelíbí. Pochopitelně, argumentují tím, že reklama je živí. To je sice pravda, ale kde je hranice, kdy reklama začne obtěžovat? Kdy je násilně strkána uživateli pod nos bez možnosti se bránit? Nepřekročili ji provozovatelé už?

Některé nové weby už mají reklamní plochu přímo integrovanou jako pevnou součást obsahu – to některé adblockery mate a místo plnohodnotné stránky zobrazí paskvil. Nutná obrana?

Sám mám v jednom prohlížeči nainstalovanou celou řadu blokovacích doplňků – a některé webové funkcionality nebo dokonce celé stránky(!) jsou tak pro mě zapovězené. Zjistil jsem, že než vypínat abdlockery, raději tam nebudu chodit.

 

(Skoro) Půlka

Průzkum ohledně adblockerů, který mi udělal takovou radost, přináší zásadní informaci: Adblockery používá téměř polovina uživatelů na internetu. Nejčastějším důvodem je to, že vidí příliš mnoho reklam a skoro polovina respondentů uvedla, že reklamy jsou nerelevantní či otravné nebo prostě rušivé.

„Ejchuchů,“ chtělo by se mi zvolat, protože půlka všech uživatelů už je masa schopná zamíchat kartami. Minimálně řekne o adblockerech té druhé půlce a pak se začnou dít věci.

 

(Dovolte soukromou teorii: Adblockery využívá pouze polovina uživatelů, protože povědomí o jejich existenci spadá u mnoha lidí do kategorie „zázrak“, případně „nevím, jak to udělat“.)

 

Je třeba to dělat jinak

Abychom si rozuměli – nesnažím se reklamu zakázat, jen protestuji proti té vlezlé, blbé a agresivní. Také bych rád připomněl, že proti takto inzerujícím značkám může uživatel získat určitý instinktivní odpor. Výše zmíněný průzkum ukazuje, že jestli to firmy myslí s marketingem vážně, možná by bylo na čase zvážit i jinou strategii než zaplavit internet protivnými bannery. Třeba zkusit něco komplexnějšího a zapojit i nástroje public relations.

A obchodní oddělení provozovatelů webů by taky mohlo nabídnout i něco jiného než „Kampaň? No jasně! A jaký chcete banner? Leaderboard, square banner, skyscraper…?“

 

Just a thought.

Sdílet:
PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK

Posted by -
DALŠÍ ČLÁNEK

Posted by -

Chcete dostávat měsíční přehled toho nejzajímavějšího z ICT Blogu?